Nespavosť – čo ju spôsobuje a ako s ňou zatočiť?

nespavosť

Nespavosť trápi občas každého z nás a má dôsledky na fungovanie celého organizmu. Nedostatok spánku znižuje schopnosť sústrediť sa, načerpať a zapamätať si nové informácie, strácame chuť vykonávať bežné aktivity a sme viac podráždení.

Možné príčiny nespavosti a ich riešenie

  • nespavosťKofeín je častou príčinou nespavosti. Obmedzte čierny, zelený čaj, kávu, coca-colu, kakao aj čokoládu.
  • Stres– na jeho odbúranie pravidelne cvičte, relaxujte, stretávajte sa s priateľmi, choďte do prírody.
  • Bolesť- dlhodobé bolesti môžu byť príčinou nespavosti. Je potrebné navštíviť lekára.
  • Lieky- napríklad: lieky na zníženie krvného tlaku, lieky na depresiu, močopudne pôsobiace liekylieky na astmu. Nikdy však nevysadzujte lieky bez lekárskeho povolenia!
  • Problémy s trávením– pozor na neskorú konzumáciu jedál s vysokým obsahom tukov.
  • Alergia na jedlo- ak ste na niečo alergickí konzumácia danej veci môže byť na príčine nespavosti.
  • Suchý kašeľ. Na suchý kašeľ sa odporúča skorocelový sirup.

Ďalšou príčinou, prečo vás trápi nespavosť môžu byť konflikty, zmena prostredia, tehotenstvo. Vyhýbať sa treba aj alkoholu a nikotínu.

Ako sa vyspať ako bábätko? Zásady spánkovej hygieny:

  1. nespavosťDo postele si ľahnite, až keď ste unavení.
  2. Zobúdzajte sa o tej istej hodine cez týždeň aj cez víkend, aby ste si nenarušili režim.
  3. Pred spaním nejedzte, necvičte a poobede nepite nápoje s obsahom kofeínu.
  4. Obmedzte fajčenie, najmä večer.
  5. Spite vo vyvetranej, tmavej, odhlučnenej miestnosti s teplotou 18-20°C.
  6. Posteľ aj spálňu využívajte iba na spanie.
  7. Cez deň nezabúdajte na nejakú pohybovú aktivitu.
  8. Pred spaním si aspoň 10 minút čítajte nejakú zaujímavú knihu alebo časopis.
  9. Ak nemôžete do 30 minút zaspať vstaňte, prejdite sa, počúvajte hudbu alebo si čítajte. Neležte v posteli a nestresujte sa tým, že nemôžete spať. Potrebujete sa unaviť, až potom si opäť ľahnúť.
  10. Cez deň sa vyhýbajte spánku.

Prírodná pomoc na nespavosť

Čaj alebo extrakty z nasledujúcich bylín:

  • nespavosťValeriána 
  • Ľubovník
  • Chmeľ
  • Mučenka
  • Medovka
  • Harmanček

Jednotlivé bylinky môžete spolu kombinovať a pripraviť si tak účinný čaj na spanie.

Ďalej pomáha:

  • Horčík– pôsobí relaxačne a uvoľňuje svaly.
  • Vitamín B12– ak trpíte jeho nedostatkom môže byť na príčine nespavosti.
  • Melatonín– hormón, ktorý reguluje spánkové rytmy a vekom sa jeho tvorba znižuje.
  • Vonné oleje levanduľa, harmanček, horký pomaranč- pôsobia ukľudňujúco.
  • Kúpeľ pred spaním z Epsónskej soli (síran horečnatý).

Kedy navštíviť lekára?

Ak vás trápi syndróm nepokojných nôh, trpíte dlhodobými bolesťami, budíte sa na zástavu dýchania počas spánku, trpíte nespavosťou dlhodobo a nič, z vyššie spomenutých rád, vám nepomáha.

PS: videli ste už náš bestseller 107 neodolateľných fit receptov? Pracovalo na ňom 10 odborníkov a ide o viac než len kuchárku plnú receptov.

Pripravili sme pre vás kompletného sprievodcu, ktorý vám okrem iného ukáže, ako pomocou chutných receptov z čím najmenej spracovaných potravín, udržať štíhlu postavu a pevné zdravie. Neočakávajte diéty, obmedzovanie alebo hladovky – práve naopak. Pripravte sa na nálož jedla, ktorá vám dodá energiu, vitalitu a zdravie. Pre viac info klikajte sem —> www.fitkniha.sk

Fotografie: Freepik, Freepik

Mgr. Petra Ondrašáková

Farmaceutka, spoluzakladateľka smoothierecepty.sk, ktorej cieľom je ukázať ľuďom, že zdravá, vyvážená strava a životný štýl je základ, ako sa vyhnúť chorobám a liekom.

Komentáre

  • Najnovšie články

  • Kategórie

  • Sleduj nás na Facebooku