Prečo by ste nemali počítať kalórie?!

kalórie

Existujú diéty, ktoré sa zameriavajú na počítanie prijatých kalórií. Veríme, že sú ľudia, ktorým nerobí problém počítať denne prijaté kalórie. Väčšina z nás to však dlho nedokáže dodržať a po čase s tým prestane a vráti sa k zaužívaným zvykom.

Vysvetlíme vám, prečo kalórie počítať nemusíte

Čo si treba uvedomiť je, že nie je kalória ako kalória. To, že za deň prijmete napríklad 1500 kalórii ešte neznamená, že schudnete. Dôležité je, aké kalórii prijmete. Pozrite sa na nasledujúce obrázky, ktoré vám ukážu, ako môže vyzerať 200 kalórii.

200-calories-of-food[3]

Čo myslíte, zasýti vás rovnako 1/2 čokoládovej tyčinky ako 3 vajíčka? Budete mať rovnaké množstvo energie?

Odpoveď je nie.

Nie je tak dôležitý počet kalórií, ako ich kvalita. Hlad je regulovaný hormónmi a rôzne jedlo na ne pôsobí odlišne – zapájajú sa rozdielne hormóny. Niektoré vás rýchlo zasýtia a zostanete dlho najedený, pri nekvalitných sa už do polhodiny môže objaviť hlad. Kvalitné kalórie navyše aktivujú hormóny, ktoré následne spaľujú tuky.

Štúdie dokonca zistili, že nie z každého jedla prijmeme všetky kalórie. Napríklad pri konzumácii mandlí sa skoro až 20% kalórii nevstrebe.

Samozrejme s ničím to netreba preháňať. Aj veľa kvalitných kalórií vám môže uškodiť. Preto je potrebné naučiť sa racionálne jesť.

Nenechajte sa zlákať žiadnymi nezmyselnými diétami typu : jem iba ovocie, suchý chlieb atď. Dôležité je jesť vyváženú stravu. To znamená, že denne by ste mali konzumovať ovocie, veľa zeleniny, komplexné cukry, bielkoviny a zdravé tuky. Neskúšajte žiadne diéty, ktoré vám sľubujú -10kg za týždeň.

Nepočítanie kalórii ale racionálne jedenie zdravej, vyváženej stravy má výhodu v tom, že si nemusíte robiť výčitky, ak si na oslave dáte kus koláča. Ak sa stále snažíte jesť dobre, nejaký ten prehrešok raz-za čas vám vôbec neublíži.

Racionálne jedenie

Keď si plánujete jedlo, myslite na to, aby tam bolo veľa zeleniny, zdravé tuky, bielkoviny a nech namiesto jednoduchých cukrov prevažujú tie komplexné – celozrnné výrobky. Idete si dať kúsok chleba? Dbajte na to, nech je cereálny, nech tam máte porciu zeleniny a aj plátok syra.

Robíte si šalát? Nech sa neskladá len zo zeleniny, dajte tam aj lyžičku olivového oleja a nakrájajte do ňho syr, tofu, či kúsky mäsa. Mali ste na raňajky smoothie z ovocia? Na desiatu si dajte niečo, čo obsahuje viac bielkovín, napríklad domácu tvarohovú pomazánku do ktorej si budete namáčať tenké plátky mrkvy a uhorky.

Plánujete večeru? Nech jej hlavnú porciu netvoria zemiaky, ryža, cestoviny. Ich porcia by mala byť maximálne o veľkosti hrste a doplňte to rybou, tofu či kuracinou. A samozrejme veľa zeleniny.

Toto je racionálne jedenie. Nezameriavať sa na každú kalóriu, ale myslieť pri príprave jedla na to, koľko je hodín, čo ste už v daný deň mali atď. A nezaobíde sa to bez nevyhnutných bodov:

  • jedzte pomaly,
  • poriadne prežúvajte,
  • pri jedení sa ničím iným nevyrušujte a plne sa na to sústreďte.

Skúmajte váš hlad

Ste hladný aj napriek tomu, že každé 2-3 hodiny jete? Príčin môže byť niekoľko. Hlad môže byť prezlečený smäd, jedlo mohlo byť plné prázdnych kalórií a chýbala mu vláknina či bielkoviny, alebo je váš hlad spôsobený len stresom, úzkosťou či nudou. Zamyslite sa nad príčinou a snažte sa vždy nájsť riešenie, ako sa tomu vyhnúť.

Ak máte na niečo chuť, dajte si malú porciu. Napríklad 3 kúsky horkej čokolády, 1 ČL arašidového masla, 5 mandlí. Je potrebné vedieť, že zdravé tuky sú stále len tuky a obsahujú veľa kalórii. Pri ich konzumácii teda myslite na malé porcie.

Niekedy stačí počúvať naše telo. Zistíte, po akom jedle nie ste nasýtení, po akom vás chytí hneď hlad atď.

Ak sa vám tento článok páči, podeľte sa oň zdieľaním so svojimi priateľmi.

PS: Onedlho budeme otvárať online fit akadémiu, kde nájdete všetko pokope. online fitko, jedálničky, recepty (od doktorov, fitness tréneriek, výživových poradcov) .Ako členovia budete mať prístup k zľavám na rôzne produkty a do wellness centier, ku ktorým sa inak nedostanete.  Budete si môct zacvičiť z pohodlia domova a nemusieť strácať čas hľadaním zdravých receptov na internete. Všetko pripravíme za vás. Prvých 300 členov dostane toto mesačné členské v 30% zľave len za 4,99 eur mesačne  3,5 eur mesačne. Teda za hodnotu dvoch študentských pečatí dostaneš poriadnu nálož!

Môžete sa zaregistrovať tu zdarma a my vás budeme informovať tesne predtým ako online fit akadémiu spustíme. Ak sa rozhodnete, budete tak môcť využivať túto obmedzenú zľavu.

Miesta sa rýchlo míňajú. Chyťte si teda to svoje zdarma ešte dnes!

Mgr. Petra Ondrašáková
Farmaceutka, spoluzakladateľka smoothierecepty.sk, ktorej cieľom je ukázať ľuďom, že zdravá, vyvážená strava a životný štýl je základ, ako sa vyhnúť chorobám a liekom.
Komentáre
  • Najnovšie články
  • Kategórie
  • Sleduj nás na Facebooku