Posilnenie imunity – ako na to? Komplexný prehľad

posilnenie imunity

Poznáme to všetci – začne to škriabaním a bolesťou v hrdle, pokračuje upchatým nosom, bolesťou hlavy. Posilnenie imunity je práve v tých mesiacoch niečo, čo by ste nemali zanedbať.

Slnečným lúčov, ktoré dodajú telu vitamín D ubúda a studených dní pribúda. Blíži sa obdobie, kedy mnoho z nás potrápi bolesť hrdla, nádcha či iné nepríjemnosti.  Prinášame vám komplexný prehľad ako podporiť imunitný systém.

Náš imunitný systém zastáva veľmi významnú úlohu – rozpoznáva, čo je pre naše telo škodlivé a tak sa nás snaží chrániť pred vznikom chorôb. Ak bývate často chorý a chceli by ste podporiť imunitu, čítajte ďalej a dozviete sa 9 skvelých rád, ktorými postupne posilníte váš imunitný systém.

V podstate je však podpora imunity veľmi jednoduchá – zdravý životný štýl s vyváženou stravou, dostatkom pohybu a minimom stresu, je univerzálny návod. Na konci článku tiež nájdete konkrétne potraviny vhodné na podporu imunity. 

1. Dbajte na dobré zdravie tráviaceho systému

Nie nadarmo sa hovorí, že 70% imunitného systému sa nachádza práve v črevách. Veľa ľudí na tento fakt pri starostlivosť o svoj imunitný systém zabúda. Bunky tráviaceho traktu spracovávajú najväčšie množstvo podnetov z vonkajšieho prostredia práve tým, že trávia prijatú potravu.

Denná konzumácia potravín ako kefír, jogurt, bryndza a ostatné, ktoré obsahujú probiotiká, je nevyhnutná. Pravidelná konzumácia oreganového oleja pomáha črevá čistiť od zlých baktérii.

2. Majte dostatok pohybu

Dostatok pohybovej aktivity je potrebný, ak sa chcete vyhnúť chorobám. Pravidelný pohyb posilňuje telo a zvyšuje obranyschopnosť organizmu. Zaraďte do dennej rutiny aspoň 20 minút prechádzky na čerstvom vzduchu, najlepšie v prírode.

3. Otužujte sa

Otužovanie výrazne pomáha posilniť imunitný systém. Nemusíte sa báť extrémov ako plávanie počas zimy v jazere. Stačí, keď sa každé ráno budete sprchovať vlažnou vodou. Treba na to ísť pomaly- postupne si vodu ochladzujte. Ak to nedokážete vydržať, skúste striedať teplú so studenšou – pri tej aspoň pár sekúnd vydržte.

4. Eliminujte stres

Stres patrí k životu každého z nás. Dlhodobý, opakovaný stres však oslabuje naše telo prostredníctvom stresových hormónov a potláča tak imunitu. Na jeho zvládnutie vyskúšajte:

  • pravidelný denný pohyb na čerstvom vzduchu a v prírode (v meste stačí aj park či nábrežie rieky),
  • naučiť sa relaxovať – ľahnúť si, dopriať si čas len na seba, čítať pozitívne knihy,
  • dať si teplý kúpeľ v Epsónskej soli,
  • stretnúť sa s blízkymi priateľmi a ľuďmi, ktorí vám vyčaria úsmev na tvári.

5. Doprajte si dostatok spánku

Nedostatok spánku vplýva negatívne na našu imunitu. Vyplavujú sa stresové hormóny, ktoré potom potláčajú imunitný systém. Je nevyhnutné spať 7-9 hodín denne.

6. Vyskúšajte rastliny podporujúce váš imunitný systém

Existuje veľa rastlín, ktoré podporia vašu imunitu. Dôležité je, aby ste si ich dávali pravidelne. Vyskúšajte napríklad echinaceu, ženšen, kozinec, aloe vera, schizandru čínsku, žezlovku čínsku.

7. Doprajte si dostatok vitamínov a minerálov

Najdôležitejšie vitamíny zodpovedné za dobrý imunitný systém sú C, A, D, E, zinok a selén. Vitamín C sa nachádza vo väčšom množstve v šípkach, paprike, kustovnici čínskej, citrusovom ovocí, jahodách, špenáte a v brokolici. Vitamín D príjmame zo slnka, ktorého je však v zime nedostatok. Vždy, keď svieti slnko, vyjdite aspoň na 15 minút von.

Ďalej zdroj tohto vitamínu doplňte konzúmaciou tučných rýb (losos, makrela), mliekom. Vitamín A sa nachádza v mrkve, paradajkách, čili a v tekvici. Vitamín E sa nachádza v mandliach, olivovom oleji a tiež v ostatných orieškoch. Zinok sa nachádza v mäse, rybách aj v mlieku. Selén sa nachádza v cesnaku, sardinkách, v brokolici.

8. Jedzte pravidelne vyváženú stravu obohatenú o imunitu podporujúce potraviny

Váš jedálniček by mal byť veľmi pestrý – žiadna jednostranne zameraná strava nie je vhodná. Jedálniček by mal obsahovať veľa zeleniny, ovocia, bielkoviny, komplexné cukry, zdravé tuky.

Medzi potraviny podporujúce imunitu patrí: zázvor, cesnak, kurkuma, zelený čaj, bobuľové ovocie, kel. A nezabudnite tiež na domáci kurací vývar obohatený o zeleninu. Viac nižšie v potravinách na posilnenie imunity.

9. Umývajte si pravidelne ruky 

Umývanie rúk mydlom, najmä po pobyte vonku či v priestoroch s vysokou koncentráciou ľudí, je veľmi dôležité, aby ste sa nenakazili baktériami či vírusmi.

Potraviny na posilnenie imunity

Kurací vývar

Vedci zistili, že staré dobré odporúčanie našich rodičov – kurací vývar na chorobu, nie je len mýtus. Kurací vývar pomáha blokovať migráciu zápalových bielych krviniek a tiež pomáha vykašliavať a zrieďovať hlien. Ideálna polievočka pre super imunitný systém.

Ovocie a zelenina

V prvom rade netreba zabúdať na dopĺňanie dôležitých vitamínov a ďalších živín, podieľajúcich sa na imunite konzumáciou ovocia a zeleniny.

Veľmi vhodné na posilnenie imunity sú najmä: bobuľové plody, kvôli obsahu vitamínu C a E, kiwi a citrusové ovocie kvôli množstvu vitamínu C, mrkva aj sladké zemiaky kvôli obsahu beta-karoténu, špenát kvôli širokému množstvu živín no a samozrejme nesmie chýbať cesnak!

Ovsené vločky

Ovsené vločky pomáhajú posilniť imunitu vďaka obsahu beta-glukánu. Ide o vlákninu, ktorá pôsobí proti mikróbom a má antioxidačné účinky. Takže ovsené kaše na ráno a zdravé koláčiky z ovsených vločiek sú istotka!

Hríby

Hríby pomáhajú zvyšovať množstvo a tiež aktivitu bielych krviniek, ktoré pomáhajú bojovať proti infekcii. Reishi huba patrí medzi najsilnejšie pri podpore imunity no tiež v boji proti rakovine.

Ryby a morské tvory

Morské tvory sú bohaté na zinok, ktorý sa podieľa na podporení imunitného systému. K tomu kozumácia tučných rýb ako losos, makrela, sardinky, doplní potrebný vitamín D.

Zázvor

Zázvor je u nás čoraz obľúbenejší a vôbec sa nečudujeme. Potláča zápaly, pomáha uľaviť od bolesti hrdla a dokonca pomáha bojovať proti bolesti.

Jogurt

Ako už bolo vyššie spomenuté, jogurt ale aj ďalšie mliečne výrobky ako kefír či bryndza, ktoré obsahujú živé kultúry, sú výborne na podporu imunity.

Kurkuma

Kurkuma, podobne aj ako zázvor, má veľmi účinne protizápalové účinky.

Echinacea

Echinacea preukazuje výborné účinky pri podpore imunity. Vďaka nej vie telo účinnejšie bojovať proti chorobám a zkracuje sa doba liečenia. Navyše je účinná pri tíšení bolesti, v boji proti zápalom a tiež pri problémoch s dýchacím systémom.

Máte aj vy osvedčené tipy na posilnenie imunity? Ak áno, podeľte sa o ne s nami. Ak sa vám tento článok páčil zdieľajte ho zo svojimi priateľmi.

Fotografia: freepikAndrew Kalat,

Mgr. Petra Ondrašáková

Farmaceutka, spoluzakladateľka smoothierecepty.sk, ktorej cieľom je ukázať ľuďom, že zdravá, vyvážená strava a životný štýl je základ, ako sa vyhnúť chorobám a liekom.

Komentáre

  • Najnovšie články

  • Kategórie

  • Sleduj nás na Facebooku