Otužovanie – prečo a ako sa začať otužovať?

otužovanie

Otužovanie – pre mnohých z nás slovo, ktoré už len keď počujeme, nabehnú nám zimomriavky po celom tele. Avšak benefity otužovania sú pre telo neskutočne prospešné a preto sme sa na túto tému porozprávali s odborníkom na výživu a kondičným trénerom Mgr. Martinom Čupkom, ktorého môžete poznať napríklad z TV Markíza.

Ahoj Maťo. Na tvojom facebookovom profile človek nie raz zazrie fotky ako sa partia (zväčša chalanov) chodíte otužovať. Ako si sa k tomu dostal? Kedy to začalo?

Začalo to na Silvestra roku 2014 na chate s kamošom, ktorý to už vtedy bral ako samozrejmosť. Po celodennej túre zavelil, že ideme do snehu a ja som samozrejme chcel byť rovnako drsný, takže som súhlasil. Bolo to asi najdlhších 30 sekúnd v mojom živote. Prvý ostrý ponor v jazere som absolvoval hneď o mesiac na to s jedným z najskúsenejších ľadoborcov na Slovensku, Vlastimilom Papežom z klubu Tatranských otužilcov.

otužovanie

Aké výhody má otužovanie? Prečo to vlastne robíš?

Benefitov je nespočetné množstvo. Skúsim uviesť všetky:

  • pozitívny vplyv na imunitný systém a obranyschopnosť organizmu – je skvelé budovať odolnosť, ktorá nám bola ešte pred pár desaťročiami prirodzená.
  • Podpora chudnutia vďaka zrýchleniu kľudového metabolizmu a tvorbe hnedého tuku – práve bunky hnedého tuku obsahujú viac mitochondrií a teda umožňuju rýchlejšie štiepenie tukov smerom ku získaniu energie (najmä tepelnej).
  • Mentálny tréning odolnosti a nácvik prekonávania vlastnej zóny komfortu – pokiaľ hned ráno spravím niečo “nepohodlné” ako je studená sprcha tak mi to dodá odhodlanie na prekonávanie nepríjemných situácií aj počas dňa.
  • Zrýchlenie regenerácie a viac tréningu za rovnaký čas – studená voda po tréningu zabezpečí stiahnutie a následné roztiahnutie ciev čím sa zvýši prietok krvi a urýchli regenerácia.
  • Zvýšenie citilivosti na hormóny inzulín a leptín. Čo to znamená? Menej inzulínu v krvi = menej uloženého tuku, menej návalov hladu, menšie riziko cukrovky, viac energie a viac schopnosti spaľovať vlastný tuk. Takisto oveľa skôr vyhodnotíme pocit sýtosti a vyhneme sa zbytočnému prejedaniu vďaka zvýšeniu citlivosti na leptín (hormón sýtosti). 
  • Efektívny budíček a nakopávač testosterónu – mužský pohlavný hormón priamo súvisí s dostatkom svalovej hmoty, sily kondície a minimom tuku – kto z mužov (ale aj žien) by opovrhol týmito vecami?

Čo by by si odporučil ľuďom, ktorí by s otužovaním chceli začať? Aké by mali byť prvé kroky?

otužovanieVšetky tieto zdravotné benefity sa dosahujú pri dlhodobom vystavovaní sa chladu. Aj tu platí zákon postupnosti a kľučom k úspechu je vytvorenie návyku. Toto trvá približne 21 dní. Odporúčam teda najprv končiť sprchu studenou a vlažnou vodou. Ďalším krokom môže byť striedanie teplej a studenej vody a následne už len studená. Radšej krátko a postupne – nezblázniť sa 🙂 Podrobnejší návod nájdete aj v tomto článku.

Raz ráno sa zobudíte a bez premýšľania vleziete do studenej sprchy – máte zautomatizovaný návyk nad ktorým už nemusíte ani premýšľať a pracuje vo váš prospech

Ako po čase človek začne vnímať studenú vodu? Je teplejšia alebo s tým studeným pocitom vieš už len lepšie pracovať?

Tolerancia na chlad je trénovateľná. Kľučové je ovládnutie dýchania. S pokojným dychom sa zlepší aj adaptácia na chlad. To znamená hlboké nádychy nosom “do brucha” namiesto plytkého a povrchného fučania ústami. Bráničné dýchanie nosom upokojuje nervovú sústavu či už pri behu alebo pri akomkoľvek stresovom podnete.

Je otužovanie vhodné pre každého alebo sa niekomu neodporúča? Má otužovanie aj nejaké riziká?

otužovanieStarší ľudia resp. kardiologickí pacienti by si mali dávať pozor. Vo všeobecnosti je veľmi nezodpovedné absolvovať svoj “prvý ponor” v prírodnej vode bez parťákov. Ide aj o schopnosť triezvo odhadnúť hranu medzi nepohodlím a autentickou triaškou. Vždy je vhodné ísť s niekým skúsenejším, kto dokáže poradiť s dýchaním či inými praktickými vecami, na ktoré začiatočník nie je pripravený. Napr. také obliekanie so zmrznutými prstami nie je vôbec hračka!

Od akého veku je vhodné otužovať? Kedy a ako môžu rodičia začať otužovať svoje dieťa?

U detí je to skvelý nápad! Bežnou praxou sú prekúrené paneláky a až neprirodzené pohodlné podmienky. Už od 1-2 rokov je možné zámerne trénovať tepelne regulačné mechanizmy cez otužovanie. Deti si teda vybudujú adaptáciu na chlad a odolnosť voči vírusovým ochoreniam.

Rovnako ako pri dospelých – môžeme začať spať pri otvorenom okne. Následne prejsť na otužovanie vzduchom a až potom na studenú vodu, ktorá odvádza z tela oveľa viac tepla ako len vzduch. Podmienkou je oddýchnutý organizmus a 100% zdravotný stav. Po bezsennej noci nám studená sprcha viac ublíži ako pomôže. Veľmi ľahko sa môže prekročiť hranica medzi pozitívami krátkodobého stresu a chronickým preťažením.

Existujú nejaké stránky alebo komunity ľudí, kde sa otužilci dohadujú navzájom na spoločnom otužovaní?

otužovanieV rámci Liptova sa organizujeme v skupine Liptovskí otužilci. Našimi najbližšími parťákmi sú Tatranskí otužilci. Celoslovenskú pôsobnosť majú Ľadoborci Slovensko. Pokiaľ ste z väčšieho mesta tak sa stačí len poobzerať naokolo a určite narazíte na podobne zameraných ľudí. A pokiaľ nie tak to môžete byť práve vy, kto bude lokálnym priekopníkom či priekopníčkou!

Chcel by si ešte niečo dodať na záver?

Otužovanie je zadarmo. Stojí to asi 5 minút času denne. A má to viac výhod ako čokoľvek iné! Aký máš dôvod nevyskúšať to? To, že ostaneš sedieť doma v obývačke v papučiach nie je tvoja sloboda, ale tvoja slabosť! 🙂 

Ďakujeme Maťovi za rozhovor a prajeme vám veľa odhodlania pri otužovaní.

Uvodna fotografia: Andrew Kalat

Štítky:
Mgr. Petra Ondrašáková
Farmaceutka, spoluzakladateľka smoothierecepty.sk, ktorej cieľom je ukázať ľuďom, že zdravá, vyvážená strava a životný štýl je základ, ako sa vyhnúť chorobám a liekom.
Komentáre
  • Najnovšie články
  • Kategórie
  • Sleduj nás na Facebooku